Ένα από τα πολλά πράγματα που μας κάνουν να μειδιούμε σε σχέση με το παρελθόν μας στο βουνό της Πεντέλης είναι και το γεγονός ότι την ύπαρξη του συγγραφέα του παρόντος βιβλίου, φερόμενου υπό το ψευδώνυμο «ΠΑΡ'ΕΙΚΟΣ», την είχαμε προβλέψει. Επρόκειτο για μια πραγματική «στιγμή φώτισης», καθώς, έχοντας εισχωρήσει στη σπηλιά κάποιο απομεσήμερο των τελών της δεκαετίας του 1980, τότε που οι επισκέπτες του μέρους ήταν ακόμα ελάχιστοι σε σύγκριση με την κοσμοπλημμύρα που συνήθως επικρατεί στις μέρες μας, συνειδητοποιήσαμε για πρώτη φορά ότι το εσωτερικό της ήταν σχεδόν ελεύθερο από σκουπίδια. Αυτό ήταν εντελώς παράδοξο, αφού, ως γνωστόν, αρκεί συνήθως η παρουσία μερικών μόλις νεοελλήνων σε έναν οποιοδήποτε χώρο προκειμένου αυτός σε σύντομο χρονικό διάστημα να μετατραπεί σε σκουπιδότοπο. Έτσι, εκείνο το απομεσήμερο είχαμε κοιταχτεί μεταξύ μας και, μέσα στη σιγαλιά, ένας από την παρέα είχε αναφωνήσει με φωνή που απηχούσε τη συνειδητοποίηση της ανακάλυψης: "Κάποιος καθαρίζει συστηματικά τη σπηλιά από τα σκουπίδια!". Παρότι οι διαδρομές μας στο βουνό συνέπιπταν με εκείνες του συγγραφέα, πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι η πρόβλεψη εκείνη να επαληθευτεί. Για την ακρίβεια, ήταν μόλις το 2005, οπότε, έπειτα από ένα αινιγματικό e–mail και μια αναζήτηση στα χιονισμένα κατατόπια της Πεντέλης (αμφότερα τα στοιχεία μαζί με τις σχετικές λεπτομέρειες θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελούν μέρη μυθιστορήματος με κατασκοπική πλοκή) ήρθαμε σε επικοινωνία. Τώρα, και μιας και οι πρόλογοι οφείλουν να είναι ολιγόλογοι, ας περάσουμε στο προκείμενο. Το βιβλίο του «ΠΑΡ'ΕΙΚΟΣ» αποτελεί ένα πραγματικό πανόραμα στοιχείων για την Πεντέλη και τη σπηλιά της. Δεν μπορεί παρά να θαυμάσει κανείς –ίσως νιώθοντας και κάποια απορία– τον πλούτο και την ενάργεια των καταγεγραμμένων πληροφοριών, που καλύπτουν χρονικό διάστημα τριών περίπου δεκαετιών, από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 ως σήμερα. Σημειώνουμε δε ότι, όντας σε θέση να ελέγξουμε ή να διασταυρώσουμε σημαντικό μέρος των πληροφοριών αυτών, δεν τρέφουμε αμφιβολίες ως προς την εγκυρότητα τους. Αυτό είναι, λοιπόν, το βασικό υπόστρωμα του βιβλίου: πληροφορίες που τεκμηριώνονται από ακριβή στοιχεία και παρατηρήσεις. Και πάνω σε αυτό το υπόστρωμα βασίζονται και τα συνακόλουθα επιχειρήματα και συμπεράσματα. Στον τομέα αυτό, παρότι με τις περισσότερες εκτιμήσεις του συγγραφέα συμφωνούμε, έχουμε και αρκετές διαφωνίες. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε αναλύσεις –ένας πρόλογος δεν προσφέρεται για κάτι τέτοιο– θα λέγαμε ότι η θεώρηση του «ΠΑΡ'ΕΙΚΟΣ» συμπυκνώνεται σε: "Ενδέχεται να εκδηλώνονται στην Πεντέλη καταστάσεις που ξεφεύγουν από τα πλαίσια της συμβατικής πραγματικότητας, δεν υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι αυτό συμβαίνει με αυξημένη συχνότητα σε σύγκριση με οποιονδήποτε άλλο τόπο". Η δική μας οπτική, αντιθέτως, θα μπορούσε να εκφραστεί ως: "Στην Πεντέλη εκδηλώνονται με αυξημένη συχνότητα καταστάσεις που διαπερνούν τα όρια της συμβατικής πραγματικότητας. Μάλιστα, αν κανείς κοιτάξει προσεκτικά στο παρελθόν και εξετάσει τον τόπο διαχρονικά, θα ανακαλύψει ανέλπιστα πολλές ενδείξεις ότι αυτό συνέβαινε από παλιά". Κάπως έτσι συνοψίζεται η βασική μας –και μόνη ουσιώδης– διαφωνία με το συγγραφέα. Και σαν συνέχεια της διαφωνίας μας αυτής, μιας και στο βιβλίο επιχειρείται η διαλεύκανση συμβάντων και φημών που συχνά προβάλλονται ως τεκμήρια παραδοξότητας, ενώ στην πραγματικότητα εξηγούνται απλούστατα, δίχως η σχετική εξήγηση να εμπεριέχει τίποτα το μυστηριώδες (εγχείρημα που στις περισσότερες περιπτώσεις επιτυγχάνεται, κατά τη γνώμη μας), θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι, μπορεί και από μέρους μας να υπάρχουν επιμέρους διαφωνίες με τον Γ. Μπαλάνο, θεωρούμε όμως ότι η βασική εικόνα που σκιαγραφείται από τα γραφόμενα του εν λόγω ερευνητή για την Πεντέλη δεν αλλάζει. Όμως, μιας και οι πρόλογοι οφείλουν να ασχολούνται με τον προλογούμενο και όχι με τον προλογούντα, ας αφήσουμε κατά μέρος τις δικές μας απόψεις και ας επιστρέψουμε στο θέμα μας. Αν και βασικός άξονας του βιβλίου είναι η ανάλυση της "μυθολογίας" που με τα χρόνια έχει αναπτυχθεί γύρω από την Πεντέλη, ο συγγραφέας συχνά ξεφεύγει από αυτόν. Ευτυχώς, γιατί στα διάφορα παράπλευρα θέματα που θίγονται παρουσιάζονται και πτυχές του θέματος της Πεντέλης ελάχιστα ή και καθόλου γνωστές για τους περισσότερους αναγνώστες. Συνολικά, θα λέγαμε ότι το όλο βιβλίο, εκτός του ότι αποτελεί ένα αξιόλογο από κάθε άποψη ανάγνωσμα, αντιστοιχεί και σε έναν πρώτης τάξης "οδηγό προς ναυτιλλομένους" για όσους ασχολούνται ή πρόκειται να ασχοληθούν στο μέλλον με την Πεντέλη. Γιατί, αν δεν το έχετε αντιληφθεί, το ζήτημα της Πεντέλης και της σπηλιάς της, ακόμα και αιώνες από σήμερα, θα εξακολουθεί να απασχολεί κάποιους ανθρώπους. Πάντως, εμείς ακόμα μειδιούμε πού και πού όποτε σκεφτόμαστε τον «ΠΑΡ'ΕΙΚΟΣ». Τριάντα χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας –σχεδόν κατοίκησης–, επιτόπιας έρευνας και φανατικής ενασχόλησης με έναν τόπο, από έναν άνθρωπο ο οποίος διαλαλεί σε όλους τους τόνους ότι ο τόπος αυτός δε διαπνέεται από τίποτα που δε συναντά κανείς και σε άλλους ανάλογους τόπους... Ναι, εντάξει, τα περί πεντελικής μυθολογίας στον τίτλο του βιβλίου είναι αρκετά εύστοχα, όμως εμείς θα μπορούσαμε να σκεφτούμε και έναν άλλο, παράλληλο τίτλο για το εν λόγω βιβλίο· κάτι σαν, εμμμ, "Το άγγιγμα της Πεντέλης". Τέλος πάντων, μιας και οι πρόλογοι οφείλουν να «το ράβουν» κάποια στιγμή, σταματάμε εδώ και σας αφήνουμε να συνεχίσετε με το βιβλίο. Σε περίπτωση που θελήσετε να επικοινωνήσετε με το συγγραφέα (για ευχές, κατάρες κλπ) μπορείτε να το κάνετε διαμέσου της ηλεκτρονικής διεύθυνσης: pareikos@iranon.gr --- www.iranon.gr --- Το κείμενο αυτό, μαζί με το βιβλίο "με αφορμή την ΠΕΝΤΕΛΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ έκθεση των επίμαχων δεδομένων", δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο στις 17/07/2008 |