ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ

 


 

 

Οδός Φιλελλήνων (μέρος Β')

 

 

Τις φωτογραφίες των υπόγειων χώρων μάς παραχώρησε ο "Cernavus".

 

Στον περίβολο της "Ρώσικης Εκκλησίας", σε απόσταση λίγων μέτρων, υπάρχει μία σιδερένια καταπακτή, κλειδωμένη με χοντρά λουκέτα:

 

Η καταπακτή του περιβόλου της εκκλησίας.

 

Από την καταπακτή ξεκινούν τα 15 περίπου σκαλοπάτια μίας μικρής κατηφορικής στοάς:

 

Αριστερά: η καταπακτή, από το εσωτερικό της στοάς. Δεξιά: η κατηφορική στοά στρίβει προς τα δεξιά.

 

Στα έξι περίπου μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, η στοά οδηγεί σε μία σιδερένια πόρτα:

 

Αριστερά: η στοά οδηγεί σε αυτή την πόρτα. Δεξιά: λήψη από την άλλη πλευρά της πόρτας.

 

 

Σπασμένη βάση ή κορυφή αρχαίας κολώνας, κάτω από το τελευταίο σκαλοπάτι της στοάς.

 

Έχοντας περάσει κανείς την πόρτα αυτή, αριστερά του βλέπει μία άλλη, στενή σιδερένια πόρτα:

 

 

Κάποιοι ερευνητές είχαν υποστηρίξει κατά το παρελθόν ότι η στενή στοά που ξεκινάει από τη συγκεκριμένη πόρτα συνδέεται με ένα εκτεταμένο δίκτυο στοών κάτω από την Αθήνα. Στην πραγματικότητα, η στοά προχωράει σε απόσταση τεσσάρων περίπου μόλις μέτρων και σταματά σε ένα ρηχό αρχαίο πηγάδι:

 

Η στοά προχωράει...

 

...λίγο ακόμα...

 

...και σταματά στον αυλό αυτού του πηγαδιού.

 

Ο αυλός του πηγαδιού προς τα κάτω...

 

...και προς τα πάνω.

 

Οι σωληνώσεις και η ηλεκτρική εγκατάσταση που διακρίνονται στις φωτογραφίες εξυπηρετούν τη λειτουργία μίας αντλίας, η οποία παροχετεύει τα νερά του πηγαδιού, αποτρέποντας τα από το να πλημμυρίσουν το χώρο. Τα αναβλύζοντα αυτά ύδατα προέρχονται από το υπόγειο ρεύμα του Ηριδανού ποταμού.

 

Επιστρέφοντας τώρα κανείς στην πρώτη σιδερένια πόρτα, της βάσης των σκαλοπατιών, έχοντας τη στην πλάτη του, βλέπει να ανοίγεται δεξιά ένας θάλαμος, στο μέσο του οποίου δεσπόζει ένας αρχαίος κιονίσκος:

 

 

Παραμέσα στο θάλαμο, στη βάση μίας κεραμόκτιστης καμάρας, υπάρχει ένας δεύτερος κιονίσκος, και πίσω από αυτόν, μία μικρή τετράγωνη σιδερόπορτα:

 

 

Πίσω από την τετράγωνη αυτή πόρτα εκτείνονται οι σειρές από κεραμόκτιστες κολώνες που στέγαζαν το υπόκαυστο του βαλανείου:

 

Οι κολώνες του υπόκαυστου, 258 τον αριθμό, σύμφωνα με τον Καμπούρογλου.

 

Επιστρέφοντας και πάλι στην αρχική σιδερόπορτα, της βάσης των σκαλοπατιών, με τη μικρή στοά που οδηγεί στο πηγάδι να βρίσκεται αριστερά και το δωμάτιο με τους δύο κιονίσκους στα δεξιά, μπροστά εκτείνεται ένας διάδρομος που οδηγεί σε έναν μικρό χώρο, με συγκεντρωμένα διάφορα αρχαία λείψανα:

 

 

 

Δίπλα, υπάρχει μία ακόμα σιδερόπορτα:

 

 

Η πόρτα αυτή οδηγεί σε έναν μικρό στενόμακρο χώρο, μήκους ενός μόλις μέτρου, ο οποίος κάποτε χρησίμευε ως οστεοφυλάκιο.

 

Λίγο παραδίπλα, μία επιγραφή μας πληροφορεί ότι στο σημείο όπου σήμερα ορθώνεται το μέγαρο Μποδοσάκη, 40 περίπου μέτρα από τη "Ρώσικη Εκκλησία", βρισκόταν κάποτε κτισμένη η μονή Λυκοδήμου:

 

 

Προχωρώντας, αφήνοντας πίσω μας το χώρο με τα συγκεντρωμένα αρχαία λείψανα, φτάνουμε μπροστά σε μία δίοδο, από την οποία ξεκινούν ανηφορικά σκαλοπάτια:

 

 

Ανεβαίνοντας τα σκαλοπάτια φτάνουμε σε ένα μικρό πλάτωμα. Απέναντι υπάρχει τοίχος...

 

 

...ενώ προς τα δεξιά τα ανηφορικά σκαλοπάτια καταλήγουν σε μία καταπακτή που οδηγεί στο εσωτερικό της "Ρώσικης Εκκλησίας":

 

 

 Ένας από τους αγωγούς εξαερισμού στον περίβολο της εκκλησίας.

 

 

 Αριστερά: λεπτομέρεια ψηφιδωτού δαπέδου. Δεξιά: μανουάλι μαζί με καντήλια, κάπου στο χώρο της κρύπτης.

 

Αυτός είναι σε γενικές γραμμές ο χώρος της κρύπτης κάτω από τη "Ρώσικη Εκκλησία". Δίοδοι προς στοές εκτεινόμενες πέραν της κρύπτης δεν υπάρχουν σήμερα, ωστόσο δεν αποκλείεται να υπήρχαν κατά το παρελθόν. Ας μην ξεχνάμε ότι το βαλανείο κτίστηκε επί Αδριανού, την ίδια εποχή που κατασκευάστηκε και το φερώνυμο υδραγωγείο, υπόγειοι κλάδοι του οποίου διέρχονταν σε μικρή απόσταση από το σημείο. Ίσως ο σεισμός του 1705, που κατέστρεψε μεγάλο τμήμα της εκκλησίας, να προκάλεσε και την κατακρήμνιση της οροφής τυχόν υποκείμενων στοών. Ίσως, πάλι, τυχόν εκτεινόμενες πέραν της κρύπτης στοές να σφραγίστηκαν κάποια εποχή κατόπιν ανθρώπινων παρεμβάσεων. Ίσως. Πάντως, η αίσθηση που δημιουργεί ο υπόγειος χώρος στον επισκέπτη είναι περίεργη, ενώ η σιγαλιά που επικρατεί δημιουργεί έντονη αντίθεση με τη βοή του δρόμου, λίγα μέτρα ψηλότερα.

 

Νύχτα, έξω από το μέγαρο Μποδοσάκη.

 

 


 

ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ