11

 


 

 

 

Είναι γεγονός ότι τη φορά αυτή το παρακάναμε με την καθυστέρηση ενημέρωσης του site. Διαψεύδουμε κατηγορηματικά τις φήμες που μας ήθελαν να έχουμε απαχθεί από πράκτορες της Μοσάντ ή να ιδρύουμε κόμμα ενόψει των επερχόμενων εκλογών, και δηλώνουμε ότι εξακολουθούμε να είμαστε μάχιμοι και αεικίνητοι, με τα μάτια μας ανοιχτά και τα αυτιά τεντωμένα.

 

 

Έχουμε βαρύνει, βέβαια, λιγάκι από τις συνεχείς επισκέψεις στην ωραία Πεντέλη...

 

 

...ακολουθούμε, όμως, πλέον πρόγραμμα αυστηρά πειθαρχημένης δίαιτας...

 

 

...και, δεν ξέρουμε αν αυτό σας χαροποιεί ή σας κάνει να θέλετε να ξεσπάσετε σε λυγμούς, αλλά σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να γράφουμε εδώ για αρκετό καιρό ακόμα.

 

Η σελίδα της Αθήνας δεν ενημερώθηκε λόγω έλλειψης χρόνου, εν μέσω προγραμματισμένων εξορμήσεων. Από την επόμενη ενημέρωση του site, η σελίδα θα επανέλθει στη φυσιολογική της ροή. Μέχρι τότε, Looking for the Summer.

 

08/02/2007

 


 

 

 

Από παλιά μας είχε τραβήξει την προσοχή το πόσο συχνά, σε κοινές και προσγειωμένες, δίχως ίχνος υπερβατικής διάθεσης συζητήσεις, διάφοροι συνομιλητές έκαναν λόγο για την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα του Παγκρατίου. Εκφραζόμενοι με διαφορετικό τρόπο ο καθένας, οι εντυπώσεις συνέκλιναν σε μια σύνθετη αίσθηση, που περιγραφόταν ως απροσδιόριστα ξεχωριστή και απόμακρη.

 

Από την πλευρά μας, δε χρειαζόμασταν πολλές επεξηγήσεις. Η «διαφορετική» –ελλείψει καλύτερου προσδιορισμού– ατμόσφαιρα της περιοχής μάς ήταν γνώριμη, και αυτός ήταν ένας από τους λόγους που, επί σειρά ετών, το Παγκράτι αποτελούσε για εμάς σταθερό πεδίο νυκτερινών περιπλανήσεων. Ειδικά ορισμένα σημεία μάς δημιουργούσαν την αίσθηση μιας πόλης πίσω από την πόλη. Και ήταν στα σημεία αυτά όπου είχαμε βιώσει ορισμένες ασυνήθιστες εμπειρίες.

 

Τέλος πάντων, υποκειμενικά όλα αυτά. Το αντικειμενικό είναι ότι στα σύνορα του Παγκρατίου, κατά μήκος του Ιλισσού, υπήρχε κατά την αρχαιότητα κτισμένος μεγάλος αριθμός ναών. Ανάμεσα σε άλλες θεότητες, λατρευόταν η σκοτεινή Εκάτη, προστάτιδα της μαγείας, καθώς και η χθόνια Περσεφόνη, σύζυγος του Άδη και θεά του Κάτω Κόσμου. Στον ίδιο, μάλιστα, ναό όπου λατρευόταν η Περσεφόνη μαζί με τη Δήμητρα και την Άρτεμη, τελούνταν και τα λεγόμενα Μικρά Ελευσίνια Μυστήρια. Πιο αναλυτικά για το παρελθόν της περιοχής έχουμε μιλήσει μέσα από την ενότητα "Λόφος Αρδηττού", στη σελίδα της Αθήνας.

 

Πρόσφατα, ένα άρθρο της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρίας ήρθε να δέσει την εικόνα κατά ενδιαφέροντα τρόπο. Σύμφωνα με αυτό, στα όρια του Παγκρατίου, και συγκεκριμένα στη διασταύρωση της Βασιλέως Κωνσταντίνου με τη Βασιλέως Γεωργίου Β', υπήρχε κατά την αρχαιότητα Ιερό, αφιερωμένο στον άγνωστο μέχρι πρότινος θεό... Παγκράτη. Ο Παγκράτης λατρευόταν ως χθόνιος, και στο κέντρο του Ιερού του, που ήταν υπαίθριο, δέσποζε ένα χάσμα. Παραθέτουμε από τη σελίδα http://www.archetai.gr/site/content.php?artid=31 (ο τονισμός λέξεων και φράσεων είναι της συγγραφέως του άρθρου):

 

 

Kατά τις εργασίες κατασκευής μεγάλου αγωγού στην κοίτη του Iλισού με κατεύθυνση το Φάληρο και στο σημείο συνάντησης της λεωφόρου Bασ. Γεωργίου B' με την τότε κατασκευαζόμενη νέα λεωφόρο, την Bασ. Kωνσταντίνου, η οποία και θα σκέπαζε τον αγωγό, αποκαλύφθηκε αρχαίο ιερό. Σε δύο σύντομες σωστικές ανασκαφές την άνοιξη του 1953 και 1954 ο τότε έφορος αρχαιοτήτων I. Mηλιάδης έφερε στο φως το υπαίθριο ιερό του Παγκράτη. Mετά τις σχετικές έρευνες τα κινητά ευρήματα (επιγραφές, ελεύθερα γλυπτά, ανάγλυφα, κεραμεική και λοιπά μικρά αντικείμενα) μεταφέρθηκαν, ενώ το υπαίθριο ιερό του θεού σκεπάστηκε.

 

H μελέτη των αναθηματικών αναγλύφων ξεκίνησε το 1984. Aποτέλεσε θέμα διδακτορικής διατριβής που κατατέθηκε το 1988 στο Πανεπιστήμιο Wilhelms–Universität, στο Münster της Bεστφαλίας, τυπώθηκε και κυκλοφόρησε το 1994 ως μονογραφία σε έκδοση του Γερμανικού Aρχαιολογικού Iνστιτούτου.

 

H επεξεργασία του υλικού των αναγλύφων έγινε κάτω από περιοριστικές προϋπoθέσεις, όπως, κατά κύριο λόγο, ο θάνατος του ανασκαφέα καθώς και η απώλεια του ημερολογίου της ανασκαφής, ακόμη επηρεάστηκε και από το γεγονός ότι προηγήθηκε της δημοσίευσης του συνόλου των άλλων ευρημάτων, της οποίας τα πορίσματα θα διευκόλυναν κάποια επιχειρήματα. Eξάλλου σημαντική δυσκολία αποτέλεσε η διαπίστωση ότι ο Παγκράτης είναι ένας θεός άγνωστος, που δεν αναφέρεται από τους αρχαίους συγγραφείς. Tα πενηνταεννέα αναθηματικά ανάγλυφα του ιερού, αριθμός ασυνήθης για ταπεινό ιερό εκτός των τειχών της αρχαίας πόλεως, αποτελούν ένα σημαντικό σύνολο από πολλές απόψεις μοναδικό...

 

...O θεός με την πρώτη μορφή επιγράφεται σε ορισμένα ανάγλυφα Παγκράτης, Παλαίμων ή Πλούτων. Ο Hρακλής ονομάζεται σε ένα ανάγλυφο Hρακλής Παγκράτης, ενώ σε τέσσερα άλλα, απλώς Παγκράτης. Kαι στις δύο ομάδες οι θεοί δέχονται λατρεία απο πιστούς, γεγονός που κατατάσσει το σύνολο των παραστάσεων στη μεγάλη κατηγορία των αναθηματικών αναγλύφων...

 

...H μελέτη τεκμηρίωσε την άποψη ότι ο θεός Παγκράτης αποτελεί μία αυτόνομη προσωπικότητα, με τον εικονογραφικό τύπο του ηλικιωμένου θεού, οποίος υιοθετείται κατά αποκλειστικότητα ή κατά περίπτωση από θεούς του Kάτω Kόσμου, όπως ο Δίας Mειλίχιος, ο Δίας Φίλιος, ο Πλούτων, ή ο Aσκληπιός. Mέσω αυτού αποκαλύπτεται η ιδιότητά του ως θεού του Kάτω Kόσμου και ως θεού ιατρού. Για την χθόνια μορφή του συνηγορεί και το ίδιο το ιερό του, που ήταν υπαίθριο, με κέντρο ένα χάσμα γής. H φιλολογική αναζήτηση περί το όνομα κατέδειξε ότι πρόκειται για επιθετικό προσδιορισμό που χρησιμοποιείται για ορισμένους θεούς, μεταξύ των οποίων ιδιαίτερα για τον Δία. Mε αφορμή παραπλήσιες περιπτώσεις άλλων ονομάτων θεών, όπου το επίθετο είναι τόσο προσφιλές ή τόσο καθοριστικό, ώστε στο τέλος να επικρατεί και να αχρηστεύει το κύριο όνομα, συνάχθηκε το συμπέρασμα ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Δίας Παγκράτης, δηλαδή ο Δίας Παντοκράτωρ, συντομογραφήθηκε Παντοκράτωρ, δηλαδή Παγκράτης. H παράθεση επιθετικών προσδιορισμών, φαινόμενο γνωστό στην ελληνική θρησκεία, αλλά και η πολυωνυμία που χαρακτηρίζει τον Δία ως θεό του Kάτω Kόσμου, δικαιολογεί και την εναλλακτική χρήση του ονόματος του Πλούτωνα. O Δίας Xθόνιος μπορεί να λέγεται Δίας Πλούτων ή Δίας Παγκράτης. H επιλογή είναι και συμπτωματική, αλλά και ουσιαστική: δηλώνει ποια ιδιότητα απ' όλες που συγκεντρώνει ο θεός του Αδη θέλει ο αναθέτης να τονίσει μέσω του ονόματος...

 

...H εμφάνιση του Παλαίμονα στο ιερό αυτό αποτελεί ξεχωριστό πρόβλημα, εφόσον ούτε ο ίδιος, ούτε η μητέρα του Λευκοθέα σχετίζονται μυθολογικά με την Aθήνα. Στις επιγραφές του ιερού αναφέρεται το ιερό αποκλειστικά ως ιερό του Παγκράτη και όχι του Παλαίμονα ή του Hρακλή Παγκράτη. Eπιπλέον ο τύπος του ηλικιωμένου χθόνιου θεού δεν υπάρχει στην γνωστή, κυρίως από νομίσματα, εικονογραφία του, όπου εμφανίζεται ως βρέφος, παιδί ή νεαρός έφηβος. Mία όμως προσεκτική ανάλυση του μυθολογικού του κύκλου φανερώνει ότι ο Παλαίμων, στάδιο θεοποίησης του νεκρού παιδιού Mελικέρτη, δεν θα απέκλειε την παράσταση του με την εικόνα ενός ώριμου θεού.

 

H παρουσία κάποιων ελάχιστων στοιχείων στο ιερό μαρτυρεί Φοίνικες αναθέτες στο ιερό του Iλισού, δηλώνει δηλαδή την παρουσία Φοινίκων στην Aθήνα του 4ου αι. π.X., πράγμα γνωστό ήδη από πολλές μαρτυρίες. Kρίθηκε λοιπόν σκόπιμο να γίνει μία θεώρηση της θρησκείας τους, που παρουσιάζει φαινόμενα συγκρητισμού σε μεγάλη έκταση. Aναλύοντας την προσωπικότητα του κύριου θεού τους, του Mέλκαρτ, θεού της θάλασσας, ο οποίος ως γνωστόν ταυτίζεται με τον Hρακλή από την εποχή του Hρόδοτου (II 44) και μετά από διερεύνηση των μυθολογικών συσχετισμών που υπάρχουν μεταξύ Παλαίμονα–Λευκοθέας και Mέλκαρτ–Aστάρτης καθώς και παραδειγμάτων άλλων ιερών, όπου έχουν διαπιστωθεί συγκρητιστικά παράλληλα, συμπεραίνεται ότι η ανεξήγητη κατά τα άλλα παρουσία του Παλαίμονα στο ιερό του Παγκράτη μπορεί να ερμηνευθεί ως Interpretatio Phoenicia. O Mέλκαρτ "είναι Hρακλής" και στο συγκεκριμένο ιερό μπορεί να "είναι και Παγκράτης". Yιοθετώντας την εικόνα του Παγκράτη, του κύριου θεού, ο Mέλκαρτ επονομάζεται Παλαίμων, γιατί είναι φυσικό σε αυτόν, θεό των ναυτικών Φοινίκων, να ταυτισθεί με μία ελληνική θαλάσσια θεότητα. Πρόκειται για περίπτωση προσθετικού συγκρητισμού, όταν δηλαδή τα όρια συγγενικών στοιχείων αίρονται και προκύπτει ένας νέος συσχετισμός, φαινομενικά αυθαίρετος, αναγνωρίσιμος όμως από έναν κλειστό κύκλο οπαδών...

 

...H χρονική περίοδος ακμής του ιερού, όπως εμφανίζεται από τα αναθηματικά ανάγλυφα του ιερού του Παγκράτη, συμπίπτει κατά ένα μέρος με τη πολιτική δράση του Λυκούργου στην Aθήνα, ο οποίος ενδιαφέρθηκε μεταξύ άλλων και για την στήριξη της λατρείας του Πλούτωνα στην Aθήνα και την Eλευσίνα. Γενικά από το τελευταίο τρίτο του 4ου αι. έχουμε πολλά ανάγλυφα για χθόνιες θεότητες, γεγονός που πρέπει να συνδεθεί με τη μεταστροφή των πιστών από τους ολύμπιους θεούς στους θεούς του Kάτω Kόσμου. Θρησκειολογική ανάλυση και εικονογραφικές παρατηρήσεις στα ανάγλυφα του Παγκράτη επιβεβαιώνουν την πολύ σημαντική θέση της χθόνιας λατρείας στην αρχαία ελληνική θρησκεία.

 

 

Ο Μελικέρτης–Παλαίμονας, όπως και η μητέρα του, Λευκοθέα–Ινώ, ήταν κατεξοχήν θαλάσσιος θεός. Προκαλεί εντύπωση, λοιπόν, η ανεύρεση αναθηματικών πλακών με το όνομα του στο Ιερό ενός χθόνιου θεού στο Παγκράτι, πολλά χιλιόμετρα από την πλησιέστερη ακτή.

 

Πέρα από τις αρχαιολογικές περιπλοκές, είναι ενδιαφέρον το πώς μερικές φορές αντικειμενικά στοιχεία έρχονται να συμπληρώσουν υποκειμενικές εντυπώσεις, και μάλιστα ταυτόσημες μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων. Προφανώς, παράγοντες όπως το τοπίο ή η ειδική διαμόρφωση ενός χώρου μπορεί να γεννούν παρόμοια συναισθήματα. Τι ακριβώς συμβαίνει, όμως, σε περιπτώσεις όπου, για την όποια κοινή αίσθηση, δεν υπάρχει ορατό αντικειμενικό αίτιο;

 

12/08/2006

 


  

11